logo

e-Commerce IT Marketing internetowy 2022-07-20

Ważne zmiany dla prowadzących sklepy internetowe. Co zmieni dyrektywa Omnibus?

Autor Maciej Sikora

comments 0

Ważne zmiany dla prowadzących sklepy internetowe. Co zmieni dyrektywa Omnibus?

Ważne zmiany dla prowadzących sklepy internetowe. Co zmieni dyrektywa Omnibus?

UWAGA: artykuł nie jest poradą prawną, ma jedynie za zadanie poinformować o nowych przepisach i przygotować na ich wdrożenie.

Dyrektywa Omnibus wkrótce wejdzie w życie. Ma za zadanie jeszcze lepiej chronić interesy konsumentów niż obecne przepisy. Prowadzący sklepy internetowe muszą zapoznać się z zakresem obowiązków informacyjnych, dowiedzieć się jak reklamować i organizować wyprzedaże, a także sprawdzić co zmieni się w kwestii posługiwania się opiniami dotyczących produktów.

Dyrektywa Omnibus został wprowadzona przez Parlament Europejski oraz Radę UE. Jej głównym celem jest likwidacja nieuczciwych praktyk oraz poprawę relacji na linii przedsiębiorca – konsument. Wyjaśniamy, na jakie zmiany muszą przygotować się właściciele sklepów internetowych.

Nowy obowiązek informacyjny

Konieczne jest sporządzenie nowych, uaktualnionych regulaminów. Właściciele sklepów internetowych muszą poinformować klientów, jeśli stosują indywidualne dostosowanie ceny dla różnych grup klientów za pomocą specjalnych narzędzi profilujących.

Jeśli w sprzedaży posiada się elementy i usługi cyfrowe, należy konsumentów poinformować o kompatybilności, funkcjonalności praz interoperacyjności tychże produktów.

Na stronie sklepu musi znaleźć się także numer telefonu oraz adres e-mail, pod którym klienci mogą szybko skontaktować się z właścicielem lub obsługą. Jeśli w komunikacji z klientem wykorzystuje się inne kanały, także musi być to widoczne na stronie.

Nowe zasady wyprzedaży i przecen

Przepisy wprowadzone przez dyrektywę Omnibus mają również zastosowanie w przypadku organizowania przecen, promocji oraz wyprzedaży. Właściciel sklepu internetowego obok obniżonej ceny musi podać także najniższą cenę towaru lub usługi, jaka obowiązywała w terminie 30 dni przed wprowadzaniem promocji.

Umieszczanie opinii nieco trudniejsze

Dyrektywa Omnibus istotne zmiany wprowadza także w kwestii posługiwania się opiniami o produktach. Według nowych przepisów właściciel sklepu internetowego musi poinformować swoich klientów, czy ocena faktycznie podchodzi od osoby, która dany produkt lub daną usługę zakupiła.

Opinie muszą być weryfikowane – w tym celu można korzystać z różnych rozwiązań technologicznych lub prosić osoby wystawiające ocenę o potwierdzenie zakupu danego produktu czy danej usługi. Zgodnie z ustawą nie można zamieszczać nieprawdziwych opinii w celu reklamowania swoich produktów.

Zakazane będzie:

  • kupowanie pozytywnych opinii,
  • kupowanie polubień na platformach społecznościowych,
  • zlecanie innym osobom pisania nieprawdziwych opinii,
  • ukrywanie negatywnych ocen,
  • zniechęcanie autorów negatywnych opinii do ich publikacji.

Warto przygotować się na nachodzące zmiany. Brak wprowadzenia zmian może wiązać się z karą finansową. Nasza firma pomoże historii cen na sklepach internetowych typu Prestashop. Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie ofertę.

Masz pytania? Zapraszamy do kontaktu 🙂



Zostaw numer telefonu, oddzwonimy.