Co to jest RODO, czy dotyczy Twojej strony lub sklepu i dlaczego masz jeszcze tylko rok?

Jesteś właścicielem sklepu lub strony internetowej? W takim razie nie możesz pozwolić sobie na takie uchybienie, jak niewiedza na temat RODO. Dlaczego? Ponieważ musisz postępować zgodnie z jego zasadami, a ich nieprzestrzeganie może grozić konsekwencjami w postaci sankcji finansowych. O co zatem chodzi z tym całym RODO?

Co to w ogóle jest RODO?

RODO to nic innego jak Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. A czym się różni od dotychczasowych przepisów? A tym, że wprowadza ujednolicenie odnośnie przetwarzania danych osobowych na terenie całej Unii Europejskiej, gwarantując swobodny przepływ danych między państwami członkowskimi. Dla nas oznacza to szereg zmian, które dotyczą wszystkich podmiotów gospodarczych, mających do czynienia z przetwarzaniem danych osobowych – a zatem także stron i sklepów internetowych.

Każdy administrator danych osobowych ma czas do 25 maja 2018 roku, aby wprowadzić wszelkie niezbędne zmiany i dostosować systemy do zapisów RODO.

A gdzie w tym wszystkim GIODO?

Dobrze znane nam GIODO z dniem 25.05.2018 przekształci się w UODO, czyli Urząd Ochrony Danych Osobowych, działający zgodnie z RODO. Jeżeli dotyczyły Cię przepisy GIODO, dotyczyć Cię będzie także wchodzące w życie RODO. Dlatego też warto zainteresować się zmianami, które musisz wprowadzić na swojej stronie lub sklepie, żeby nie narobić sobie kłopotów.

Na co musisz zwrócić uwagę przed wejściem RODO?

Poniżej przedstawiamy kilka rzeczy, na które koniecznie musisz zwrócić uwagę. Nie jest to oczywiście pełna lista. Pamiętaj, że zawsze najlepiej poradzić się specjalisty, nawet jeśli wiąże się to z dodatkowymi kosztami. W końcu nie na darmo mówi się, że skąpy traci dwa razy 😉

1. Jedna zgoda = jeden checkbox
Jeden checkbox nie może pokrywać zgód na różnych obszarach. Zgoda na przetwarzanie danych do fakturowania, a zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych, to dwie zupełnie różne rzeczy.

2. Prosty i klarowny przekaz zgody
Powinno wyeliminować się zawiłe regułki czy odgórnie zaznaczone checkboxy. Klient musi wyrazić zgodę jednoznacznie i świadomie, a do tego potrzebuje prostego przekazu.

3. Nowe zapisy w regulaminach
Muszą pojawić się dodatkowe informacje, które do tej pory nie były wymagane.

4. Rejestr czynności przetwarzania
Taki rejestr musi być prowadzony przez każdy podmiot. Jest to rejestr wewnętrzny, dotyczący czynności przetwarzania danych i opisujący ocenę ich skutków dla ochrony danych osobowych.

5. Profilowanie klienta tylko za jego zgodą
Profilowanie, czyli pozyskiwanie i przetwarzanie informacji, które pozwolą Ci lepiej sprzedawać produkty czy usługi, dopasowując je do zachowań i potrzeb klientów, będzie mogło odbywać się tylko i wyłącznie za ich wyraźną zgodą.

6. Zgłoszenie wycieku danych
W razie jakichkolwiek incydentów Inspektor Ochrony Danych Osobowych ma obowiązek zgłosić sytuację jednostce nadzorującej oraz wszystkim osobom, których taki incydent dotyczył.

7. Wysokie kary
Do zadbania o wszelkie aspekty RODO „zachęcają” wysokie kary związane z niedopełnieniem obowiązków. Mówi się, że mogą one wynosić dla niektórych firm nawet do 20 mln euro.

Tak jak wspomnieliśmy wyżej, to tylko kilka punktów, które dotyczą stron i sklepów internetowych. RODO to wiele zmian, o które musisz zadbać i został Ci na to niespełna rok czasu. Potrzebujesz pomocy w we wdrożeniu odpowiednich systemów? Skontaktuj się z nami! Nasze strony i sklepy projektujemy i wykonujemy zgodnie z zapisami RODO.

Facebook